تبلیغات
وبسایت فرهنگی و مذهبی سَبیل - عوامل بدحجابی در ایران 2

تصاویر منتخب

درباره سایت

بایگانی

نویسندگان

صفحات دیگر

پیوندها

تصاویر برگزیده

شبکه های اجتماعی



پرتال علمی پژوهشی راه بهشت

رسانه در بحث ما خود به چند زیر مجموعه تقسیم می شود كه عبارتند از : صدا وسیما ، سینما و ماهواره و اینترنت كه در پی توضیح و تفسیر این امور هستیم.

الف) صدا وسیما :
یكی از مواردی كه در باب رسانه ، در بی حجابی مؤثر است ، صدا و سیما است ؛ البته در نگاه اول به نظر می رسد كه مشكلی وجود ندارد و همه می گویند كه صدا و سیما كه رسانه ی ملی است و كشور هم اسلامی است ، پس دیگر جایی برای بحث نمی ماند ، ولی در جواب می گوییم درست است که رسانه ی ما ملی است ولی به میل بعضی افراد اداره می شود و دیگر این که حكومت و نظام ما اسلامی است و افرادی كه در حكومت و در رأس حكومت هستند اسلام مدار هستند ولی در مجموعه های پایین تر مثل صدا و سیما می بینیم كه همه ی آنها اسلام مدار نیستند و دیگر این که این ها پرورش یافته اساتید سكولار یا لیبرال هستند و اساتید آنها هم از اساتیدشان و همین طور تا آخر . پس به این نتیجه می رسیم كه صدا و سیما ، افرادی پولادین می خواهد كه در هیچ حالتی از موضع اسلامی خود در صدا وسیما بر نگردند .با توجه به این كه نمی شود تمام مسؤولین صدا و سیما را عوض كرد ؛ پس به ناچار ، باید تحمل كرد ؛ اما وظیفه داریم افرادی تربیت كنیم كه اسلام ، سر لوحه و سر مشق آنها در تمام شؤون زندگی و كارشان باشد ؛ هرچند كه این امر مشكل است ولی قابل انجام است و صبر و استقامت طولانی را می طلبد ؛ البته ناامیدی در این كار مساوی با شكست است .در وضعیت فرهنگی كشور ، صدا و سیما نقش بسیار زیادی دارد چرا كه می تواند منجر به نابودی فرهنگ كشور یا شكوفایی آن شود و هرچقدر تلاش در این مورد شود ، باز هم كم است زیرا كشورهای غربی هم ، در حال توسعه و پیشرفت در این موضوع هستند که این موضوع نشان می دهد که ما باید چقدر در این مورد پیشرفت داشته باشیم .امام خمینی (رحمه الله علیه) در جمع كاركنان صدا و سیما در رابطه با نقش رادیو و تلویزیون فرمودند : « رادیو وتلویزیون از تمام رسانه هایی كه وجود دارد ، حساس تر است . رادیو تلویزیون می تواند یك مملكت را اصلاح كند و می تواند به فساد بكشاند این را نه روزنامه می تواند ، نه سینما می تواند و نه تبلیغات لفظی كه در منابر است می تواند ؛ برای این كه همه ی اینها شعاعشان محدود است . رادیو شعاعش مثل تلویزیون است لكن فقط سمعی است . تلویزیون هم سمع است و هم بصر .(30) » با توجه به فرمایش امام خمینی (رحمه الله علیه) كه صدا و سیما حساس ترین عامل در حكومت است ، اگر تبلیغی در آن بر ضرر دین شد و مسئله ای خلاف شرع را مطرح كرد ، اثر بسیار زیادی بر روی تمام مردم می گذارد كه درست كردن آن ، هزینه و وقت بسیار زیادی را طلب می کند .در مسئله ی حجاب هم طبق فرموده ی امام خمینی (رحمه الله علیه) ، وقتی كه یك تبلیغی انجام می شود ، صد در صد ، اثر مستقیم روی افكار مردم می گذارد و زمانی که افکار مردم مغشوش شود ، هزینه های زیادی را می طلبد که پرداخت این هزینه ها به نفع هیچ کس به غیر از دشمن نیست . برای مثال وقتی در رسانه ی ما ، افراد محجبه را افرادی خرافی ، بی سواد ، بی فرهنگ ،‌ غیبت كننده ،‌ دروغ گو ، بی ادب ، بد اخلاق و عقب مانده ی فرهنگی - اجتماعی و ذهنی نشان می دهد ، کم کم برای مردم ، ذهنیتی درست می شود كه افراد محجبه ، افرادی خرافی و بی فرهنگ و.... هستند كه فقط ادعای دین داری دارند و هیچ بهره ای از اسلام نبرده اند و در مقابل ، افراد بد حجاب را كه افرادی تحصیل كرده ، فهمیده ، با فرهنگ و مقید به دستورات اخلاقی نشان می دهد ، كم كم ذهنیتی از این طرف پیش می آید و در طول زمان اثرش را می گذارد و آن تأثیر ، این است كه الان در اجتماع می بینیم افراد تحصیل كرده و دانشگاهی حجاب را امری مسخره و افراد با فرهنگ حجاب را نوعی عقب ماندگی فرهنگی و واپسگرائی می دانند . این ها نمونه هایی از تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم صدا و سیما بر روی حجاب است .حال سخن این است كه چرا افراد مذهبی و اسلام شناس و اسلام خواه به صدا و سیما نمی روند ؟ یا اینكه به هیچ وجه‌ جایی به آنها در این رابطه داده نمی شود تا اظهار نظر كنند ؟ چند سالی است كه سریال های مذهبی به مناسبت هایی ساخته می شود و از رسانه ی ملی پخش می شود ؛ ولی چند سریال كه اکثر آن ها ضعف محتوا ، كارگردانی و تصویر دارند ، جواب گوی این همه هجوم به دین در رسانه ی ملی نیست .با اندكی ریز بینی در فیلم های هالیوودی در می یابیم كه ، مفاهیم بسیار بزرگ ضد دین را زیر صحبت های خود پنهان می كنند ، در حالی كه هدف اصلی كارگردان القاء همان صحبت هاست ولی نمی تواند آشكارا آنها را بیان كند . این در حالی است كه از رسانه ی ملی ایران همان صحبت ها را بعضی اوقات ، به طور مستقیم و با صراحت و تأكید لفظی بیان می كنند و نه نظارت و نه برخوردی با آن ها نمی شود ؛ و در آخر هم از عوامل فلان سریال تشكر می شود و جوایزی از بیت المال و خزانه ی ملی به آنها داده می شود .طبق گفته برخی از افراد شورای نظارت بر صدا و سیما ، هنوز قدرت لازم برای برخورد با آنها را پیدا نكرده است ؛ حال سؤال این است كه اولاً ‌چه زمانی این قدرت را پیدا می كند ؟ ثانیاً‌ چه كسی باید این قدرت را به آنها بدهد ؟ ثالثاًًًً‌ اگر این قدرت به آنها داده شود چه كار می كنند؟ رابعاً‌ چه چیزی را خود آنها می خواهند ارائه كنند ؟نكته ای در این جا مطرح است و آن ، این است که صدا و سیما باید روشی در جهت ارتقای اخلاق عمومی جامعه در پیش گیرد ؛ نه اینكه فیلمی با مضامینی ضد دین و اخلاق درست کند كه اخلاق عمومی جامعه را در مسیر منفی تحت تأثیر قرار دهد و مضر اخلاق باشد ، چنانكه مقام معظم رهبری در سخنرانی در جمع كاركنان صدا و سیما فرمودند : « هویت حقیقی جامعه ، هویت اخلاقی آنهاست . یعنی در واقع سازه ی اصلی برای یك اجتماع شاكله ی اخلاقی آن جامعه است و همه چیز بر محور آن شكل می گیرد . ما باید به اخلاق خیلی اهمیت بدهیم . صدا و سیما در زمینه ی پرورش و گسترش وتفهیم و تبیین فضیلت های اخلاقی ، باید برنامه ریزی كند . یكی از اهداف صدا و سیما در همه ی برنامه ها باید این باشد .(31) » و نیز فرمودند : « راجع به دین مردم صدا و سیما چه نقشی و چه موضع و مسؤولیتی دارد ؟ طبیعتاً ‌از وظایف صدا و سیما ، ارتقاء معرفت دینی و ایمان دینی است ..... برنامه دینی باید نسبت به دین شبهه زدا باشد نه شبهه زا . من گاهی بعضی از بیانات دینی را از تلویزیون یا از رادیو گوش می كنم و می بینم شبهه ایجاد می كنند .(32) »حال با این بیانات و توضیحات به این نتیجه می رسیم كه وظیفه ی اصلی سازمان صدا و سیما رسیدگی به اخلاق و فرهنگ مردم است ؛ البته این مسائل نباید به طور مستقیم بیان شود ، بعضی از مفاهیم هر چه درپشت پرده گفته شود یا این كه بطور غیر مستقیم گفته شود ، خیلی بهتر است و حالت امتناعی برای بیننده ایجاد نمی كند . مسأله ی دیگر این که ، الگوسازی در رسانه ی ملی از افراد و اشخاص بی ارزش و منفی است . چنان كه از افرادی تقدیر و تشكر می شود كه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی گام های بسیار بلند و زیادی برداشته اند و حتی در باب حجاب هم زنانی هستند و بودند كه به خارج از كشور رفتند و به صورت عریان در برابر رسانه های جهانی ظاهر شدند ولی در صدا و سیما فیلم های آنها پخش شد(33)و هیچ كس متعرض آنها نشد و حتی در بعضی از فیلم های تلویزیونی مشاهده می شود ، افرادی كه به صورت عریان یا بدون حجاب اسلامی عكس هایشان در سطح جامعه به صورت گسترده پخش شده است ، نقش انسانی محجبه را در فیلم بازی می كند(34) ؛ در این جا قابل ذكر است كه گفته شود ، در بیشتر اوقات اگر به كار و عمل كسی بی تفاوت باشیم ، این بی تفاوتی و سكوت ما مساوی با ، تأیید اوست ؛ حال اگر بعد از این كه عمل خلافی انجام داد ، از او تقدیر و تشكر شود و شاهكارهایش پخش شود حالتی را ایجاد می کند که مقابله با آن حالت ضد اخلاق کار بسیار مشکلی است .در حال حاضر ، رسانه ی ملی ما به همین روش عمل می کند ، زیرا در زمان گذشته ، خانمی بود كه عكس هایی به صورت نیمه عریان از او پخش شد ، بعد فیلمی از او پخش شد كه می توانستند بعضی از مردم او را الگوی خود قرار دهند . نمونه های دیگری هم وجود دارد كه تا وقتی مبحث حجاب مطرح بود صحبتی از ممنوع التصویر شدن وجود نداشت ولی به محض اینكه بحث به سیاست كشیده شد ، همان موقع بود كه ممنوع التصویر شد(35). این موارد ، همگی گویای دوگانگی و عدم برخورد صحیح است .البته درست است كه اگر كسی در مباحث سیاسی داخل شد که بر ضرر نظام اسلامی است ، باید با او برخورد شود ؛ ولی سخن در این جاست كه وقتی فقط دین مردم و اخلاق اجتماعی ، مطرح باشد در حالی که مورد تأكید مقام معظم رهبری است ، برخوردی انجام نمی شود و به صورت طبیعی و عادی از كنارش رد می شوند ، گویا هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است ؛ ولی زمانی که مسأله سیاسی شد ، برخورد های جدی انجام می شود .از دیگر مشكلات می توان به برنامه ها ی طنز اشاره كرد كه طبق فرموده ی مقام عظمای ولایت باید طنز فاخر باشد(36)كه متأسفانه در چند سال گذشته همه یا اكثر طنزهایی كه ساخته می شود برنامه هایی است كه مضر بر اخلاق است . مفاهیم بسیار بزرگی مثل غیرت، شجاعت، ادب، همت، حجاب و ... را به سخره گرفته و در مقابل بی غیرتی و روابط عادی دختر و پسر ،‌ عشق های خیابانی ،‌ ترسو بودن و عدم عفت كلام و بی ادبی و بد حجابی یا لباس جلف پوشیدن و مصرف گرائی و نظام سرمایه داری و پول پرستی و ... را به مخاطب القاء می كنند كه كم كم بر اثر مرور زمان تأثیر بسیار بد و منفی را بر روی مخاطب می گذارد و نتیجه ی هر یك از آنها (بنابر این كه صدا و سیما تأثیر مستقیم بر جامعه دارد) بسیار بد است كه در حال حاضر شاهد هر یك از آن ها در اجتماع اسلامی خویش هستیم كه هر كدام از این ها به یك برخورد جدی از سوی مسؤولین محتاج است .امام خمینی ( رحمة الله علیه ) فرمودند : « اهمیت رادیو و تلویزیون بیشتر از همه است . این دستگاه ، دستگاه تربیتی است . باید تمام اقشار ملت با این دستگاه تربیت شوند . یك دانشگاه عمومی است . اشخاص نویسنده و اشخاص گوینده و اشخاص فهیم و مطلع در این جا صحبت بكنند .(37) » حال در تمامی این بحث ها ، باید این مطلب گفته شود كه تأثیر بسیار زیاد صدا و سیما بر بد حجابی زنان مشهود است و تنها انتظاری كه هست ، این است كه با این عامل بد حجابی توسط مسؤولین امر برخورد كافی انجام شود چرا كه این برخورد ، یكی از مصادیق امر به معروف ونهی از منكر است و كوتاهی از آن موجب نابودی جامعه اسلامی می شود .

ب) سینما و فیلم های سینمائی
یكی از عوامل دیگری كه تأثیر بسیار زیادی در مقوله ی فرهنگ و جامعه اسلامی و حجاب دارد ، سینما است ؛ چرا كه هم ردیف یا یك پله پایین تر از صدا سیما ، در تلقین افكار ، به عموم مردم است . مردم با صدا و سیما هر روز انس دارند و امور روزمره آنها با صدا و سیما می گذرد ولی سینما مخصوص افرادی است كه به آنجا برای تماشای فیلم می روند یا افرادی که به تماشای فیلم های سینمائی می پردازند .افرادی كه برای تماشای فیلم به سینما می روند ، تحت تأثیر آن قرار می گیرند و به مرور زمان عملیات القاء فكر در فیلم های متعدد به خوبی و درستی انجام می شود و تنها چیزی كه باقی نمی ماند ، فكر سالم است كه مهم ترین چیز در جامعه اسلامی است و برای هر جامعه ای برای پیشرفت ، لازم است .در فیلم های بسیار زیادی كه در سینما اكران می شود و دیده می شود ، زنان و دختران ، به صورت بد حجاب ، ظاهر می شوند و وزارت ارشاد اسلامی هم به آنها مجوز می دهد ؛ در حالی که با شئونات اسلامی متضاد و متناقض است ! از باب نمونه ، در دولت اصلاحات ، فیلم های زیادی ساخته شد و در سینما اكران شد كه بازیگران بدون حجاب اسلامی جلو دوربین رفتند و فیلم بازی كردند و بعضی از مواقع جوایزی هم به عنوان نقش اول یا نامزد برگزیده جشنواره فجر ، دریافت كردند . حال با این توضیحات باید گفت : از آن جا كه رسانه ، تأثیر به خصوصی در بد حجابی مردم دارد ، سینما هم که یكی از زیر مجموعه های رسانه است و وظیفه خود را به طور دقیق وحساب شده انجام می دهد و هر روز موجب بدتر شدن حجاب زنان می شود .در كتاب احزاب و تشكیلات سیاسی در ایران ، در مورد روش های انتقال افكار بیگانگان به ایران آمده است : « راویان افكار بیگانه ، برای ترویج افكار وارداتی ، از هنر نیز سوء استفاده می كردند و از طریق سینما ، تلویزیون ، تئاتر و.... به اشاعه آن می پرداختند . فقدان قدرت هنری سالم و هنرمندان واقعی ، به گرمی بازار این هنرمندان كاذب می افزود .(38) » از مواردی كه به واسطه ی سینما به مردم تلقین شد ، مسئله ی بد حجابی بود كه این كار به درستی انجام شد ؛ این مطلب ، در فیلم های زیادی مشهود است و كسانی که در سینما جایزه می گیرند ، در باب فرهنگ ، خیانت های زیادی کرده اند ؛ چنان كه در جشنواره فیلم فجر یكی از سالها ، خانم تهمینه میلانی كه سه تا از فیلم های او توقیف بود و با مشكلات بسیار جدی روبرو بود به عنوان بهترین فیلمنامه فجر به خاطر فیلم دو زن جایزه دریافت نمود(39).حال جای این سؤال باقی است نظامی كه داعیه دار اسلام است ، آیا باید به این كارگردان ها و فیلم های موهنشان جایزه بدهد ؟ مگراینها چه كرده اند ؟ آیا غیر از این است كه برای نابودی دین و فرهنگ و مضامینی مثل حجاب آمده اند كه در فیلم های مبتذل خود ، حجاب را به سخره بگیرند ؛ چنان که در بعضی از فیلم های سینمایی می بینیم كه افراد محجبه امّل معرفی می شوند و افراد بد حجاب یا بی حجاب ، افراد فهمیده و با فرهنگ و تحصیل كرده ، معرفی می شوند . آیا دیدن صحنه هایی كه خانم های محجبه را افراد بی ادب و بی فرهنگ و بی سواد و .... نشان می دهد ، تأثیر بسیار بدی بر روی ناخود آگاه مردم ندارد و كم كم تصور نمی كنند كه حجاب به درد نمی خورد ؟ و آیا این فرهنگ اسلام خواهی از بین نمی رود ؟حال وظیفه ی ما این است كه حداقل از باب امر به معروف در سینمای اسلامی خود ، تبلیغ حجاب را كنیم ؛ نه اینكه بر ضد حجاب فیلم هایی را بسازیم و مجوز هم به آنها بدهیم و جوایز را از بیت المال مسلمین به افراد بی دین یا ضد دین بدهیم كه به خیانت های خودشان بیشتر برسند . در قرآن و احادیث درباره ی حجاب مطرح است كه باید حجاب را رعایت كنیم ؛ اما در صدا و سیما و سینما مسأله حجاب ، یك مسأله ضد تمدن و فرهنگ ، معرفی می شود و چه كم هستند افرادی كه با این ها مقابله و برخورد می كنند . البته اگر سینمایی باشد كه برای فرهنگ مردم خدماتی بسیار ارزنده داشته باشد ، باید از آن تشكر كرد ولی حیف كه چنین چیزی در حال حاضر ‌وجود ندارد . در صحیفه ی امام آمده است كه : سینمای ما مركز فحشاست ، ما با سینما مخالف نیستیم ،‌ ما با مركز فحشاء مخالفیم ،‌ ما با رادیو مخالف نیستیم ما با فحشاء ‌مخالفیم و ...(41)البته این كلام امام خمینی مربوط به سینمای طاغوت است ولی این سخن امام ، ملاك به دست ما می دهد كه اگر سینمایی حتی در جمهوری اسلامی داشتیم كه مركز فحشاء بود به طور قطع و مسلم ، با آن هم مخالف هستیم . سینمای فعلی ما هم در موارد نادری ، فیلم های مفید و ارزشمندی می سازد ولی بیشتر فیلم های بی محتوا و یا ضد مضامین دینی است كه جای هیچ بحثی را باقی نمی گذارد . طبق فرموده امام خمینی (رحمه الله علیه ) ، سینما یكی از مراكز آموزشی در دنیا است(41). اگر در مراكز آموزشی ، محصولات غیر دینی عرضه شود ،كم كم باید فكری جهت جلوگیری از نابودی اسلامی شود . از این مسائل كه بگذریم ، وقتی در سینمای ایران ، برضد مضامین دینی كار می شود ، انتظاری از هالیوود نیست ؛ چون كه وظیفه ی آنها دشمنی است . دشمن باید به وظیفه ی دشمنی اش عمل كند و اگر عمل نكند در حق خود جفا كرده است .با تمام توضیحات باید گفته شود كه : متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه بسیار ضعیف عمل كرده است و به شدتِ تهاجمات بر ضد اسلام ، افزوده است و مسؤولین هم ، وظیفه دارند كه با این موارد ، برخورد جدی داشته باشند كه خدای نخواسته اوضاع از این كه هست بدتر نشود و به بی حجابی كامل تمام زنان ایران ، منتهی نشود .

ج) ماهواره
از دیگر عوامل مؤثر در بی دینی و بد حجابی زنان در ایران ، ماهواره است ؛ زیرا استفاده از آن ، به صورت بسیار زیادی ، گسترش یافته است تا جایی که در چادرهای عشایری هم ماهواره یافت می شود(42) و به وسیله آن انواع استفاده های مفید و مضر می شود .جالب است كه ماهواره ، با هزینه های بسیار زیادی که برای ساختش شده است و از كشورهای دیگر به كشور ما حمل شده و در اختیار مردم ما گذاشته می شود ؛ در موقع خرید ، بهای اندكی برای آن پرداخته می شود ؛ در صورتی كه هزینه های بسیار زیادی برای آن شده است .حال با تحقیق ، جستجو و تفكر ، به این نتیجه می رسیم كه دراین مورد هم مثل دیگر موارد دست استكبار جهانی در كار است كه ماهواره را با قیمت بسیار كم می توان خرید ؛ چرا كه مربوط به فرهنگ است و همان چیزی است كه كشورهایی نظیرآمریكا و انگلیس و یهودی ها سرمایه گذاری بسیار زیادی در آن كرده اند و بودجه های بسیار زیادی برای آن صرف كرده اند .با ماهواره می شود در حكومتی كودتا كرد ، یا مردم كشوری را تحت تأثیر قرار داد ، چنان چه می بینیم با تبلیغات ماهواره ای ، دشمن توانست در سال 78 و 88 آشوب گسترده ای را در كشور درست كند و آن جریانِ ضد اسلام را ، زنده نگه دارد . از ماهواره ، استفاده های بسیار زیادی در تبدیل فرهنگ كشوری می توان داشت ؛ زیرا هیچ مرزی را برای خود نمی شناسد . چنان كه دركتاب جریان شناسی نوشته شده : « فناوری های روز ، نظیر ماهواره و .... باعث شده كه غربی ها بتوانند مرزهای قانونی كشورها را زیر پا بگذارند و به شیوه های مختلف ، فرهنگ مبتذل خود را به بخش هایی از كشورهای در حال رشد و از جمله كشور عزیز ما صادركنند و عده ای نا آگاه را جذب فرهنگ شیطانی خود نمایند .(43) » در حال حاضر صدها شبكه ی ماهواره ای در حال فعالیت بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی است كه هر كدام برای خود اهدافی را مشخص كرده اند ؛ از جمله ی آن ها ، شبكه ها فارسی 1 است كه با پخش فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی در حال جذب هم میهنان ماست ، در حالی كه رئیس آن ، رابرت مرداك ، یک یهودیِ استرالیایی است که نقشه های شومی برای مردم كشیده است وبا پخش سریال هایی نظیر ویكتوریا و ... در پی القاء تفكراتی مثل لا اُبالی گری ، بی دینی ، آزادی جنسی ، آزادی عشقی و ضد خانواده و ... است (44)كه هر كدام از این ها برای نابودی یك كشور اسلامی كافی است .با توجه به گزارش ایسنا ، مدیركل آسیبهای اجتماعی قوه ‌قضاییه (مجید ابهری) گفت : « وجود یک هزار و 400 شبكه ماهواره ای فارسی زبان ، نشان ازگستردگی سرمایه‌گذاری دشمن در جنگ نرم علیه ایران است و گفت : متأسفانه در بررسی‌های به عمل آمده ، مشخص شده است كه 15 درصد از طلاق‌های صورت گرفته ، متأثر از برنامه‌های شبكه فارسی 1 است ، چرا كه در پشت پرده ، این شبكه ، توسط صهیونیست ها هدایت و اداره می‌شود(45).»در این شبكه ها ، با پخش سریال ها و فیلم های سینمایی مبتذل ، به دنبال نابودی فرهنگ اسلامی ما هستند كه حجاب هم در خیلی از این فیلم ها ، مورد تمسخر واقع می شود یا این که دستوری خلاف حقوق بشر توصیف می شود و هر طوری كه اربابان رسانه ای بخواهند ، توضیح می دهند و ما هم به خاطر بی كفایتی مسؤولین و عدم تولید فیلم های ارزشی در زمینه های مختلف دچار مشكل شده ایم با پخش این سریال ها و فیلم های سینمایی ، به دنبال القاء تفكری به جوانان ما هستند ؛ مثلاً ‌وقتی در فیلم بدون دخترم هرگز كه در شبكه های بسیار زیادی و در ساعات اوج استفاده از ماهواره پخش می شود(46)وقتی آن زن ، به ایران می آید ، گشت نیروی انتظامی را نشان می دهد كه با اسلحه به سمت آن زن می رود كه چرا حجاب را رعایت نكرده است ؛ هركسی که آن صحنه را می بیند در ابتدا می گوید كه ‌عجب انسان های متوحشی هستند و در مرحله دوم ، این که چه حكم نامعقول و ضد حقوق بشری را اسلام وضع كرده است .وقتی كه این فیلم به 25 زبان ترجمه و دوبله شود(47) و در سرتاسر دنیا پخش شود و در ایران هم كه بطریق اولی پخش می شود ، تأثیر بسیار زیادی بر روی افكار عمومی دنیا و مردم ایران دارد و یك چهره ی زشت و ناهنجاری از حجاب و اسلام نمایش داده می شود كه هر شخصی با دیدن آن ناراحت می شود که به تدریج حركتی ضد حجاب و ضد اسلام ، صورت می گیرد كه برای مقابله با آن چه هزینه های بسیار زیادی را باید صرف کرد .
با توضیح دراین مورد باید گفت وظیفه ی ما ، حركت به سوی پیشرفت بومی و اسلامی است و با ایجاد شبكه های ماهواره ای ، باید با این موضوع مقابله كرد . البته در مرحله ی اول باید طرحی برای اجرا داشته باشیم و درمرحله دوم فیلم هایی ساخته باشیم ؛ زیرا ، اگر بدون برنامه ریزی قبلی مثل بعضی از كارها داخل آن شویم ، برای پر كردن وقت ، باید به سراغ همان فیلم های موهنی برویم ، كه مضامین دینی ‌ما را به سخره می گیرند ؛ چنان چه اکنون ، بعضی از آن فیلم ها ، توسط صدا و سیمای ایران پخش می شود .

بحثی مختصر پیرامون تبلیغات رسانه ای
هر روز در ماهواره ، تبلیغات گسترده ای می شود که بسیاری از مردم جهان ، در حال مشاهده ی آن ها هستند ؛ این تبلیغات برای دو دسته از افراد سود دارد و ضررواقعی آن برای یک دسته است . بزرگ ترین سودی که می تواند داشته باشد ، برای صاحبان آن شبکه هاست که با تبلیغ کردن کالاهای دیگران ، می تواند سود بسیار زیادی را به دست بیاورند ؛ و گروه دیگر ، همان سازندگان کالا هستند که با تبلیغ می توانند ، سود بسیار زیاد تری را نسبت به قبل تصاحب کنند ؛ اما ضرر اصلی آن فقط برای بیننده است ، چرا که این تبلیغات علاوه بر تبلیغ کالا ، به تبلیغ چیزهای دیگری نظیر، بی بند و باری می پردازند ؛ زیرا بسیاری از این تبلیغات ، فقط تبلیغ کالا نیست بلکه تبلیغ بی بند و باری و ... است ، پس ضرر مضاعف می شود یعنی اول ضرر فرهنگی- دینی و اجتماعی و دیگری ضرر مالی است .بر اساس تحقیقی در زمینه ی اخلاقیات تبلیغات ، چنین آماری به دست می آید : 93 در صد از شرکت های تبلیغاتی از زنان استفاده می کنند . 73 درصد از آن در خلال جنبش زنان ارائه می شود و بیش از نیمی از این تبلیغات ، مضامین تحریک کننده دارد(48).حال با بررسی این موارد به این نتیجه می رسیم که : هر تبلیغی برای مسأله ای ساخته شده وچند مضمون را در کنار خود و با هم به بیننده منتقل می کند . وقتی 93 در صد از شرکت ها ، از زنان استفاده کنند ، به طور قطعی این زنان ، همان طوری که در خانه ی خودشان هستند به روی صحنه نمی آیند ؛ بلکه با آرایشی غلیظ و ناهنجار به جلوی دوربین می آیند ؛ زمانی که این مورد با مضامین تحریک کننده ، به هم ضمیمه شوند ، اثرات بسیار مخربی بر روی مردان و زنان و همچنین خانواده خواهد داشت که جبران هر کدام زمان بسیار زیادی را می طلبد و شاید ضرری غیر قابل جبران هم داشته باشد .تبلیغات دارای انواعی هستند که یک نوع از آن ها تبلیغات فرهنگی است که به دنبال انتقال فرهنگ یا مواردی شبیه به آن است که در اثر مرور زمان ، به عنوان یک مسأله ی عادی و مورد قبول ارائه می شود که حتی مخاطب به فکر این نیست که آیا این چیز درست یا غلط است ؛ البته مورد قبول بودن به خاطر تأثیر ذاتی رسانه های دیداری و شنیداری است ؛ چون که در هر تصویر چندین عکس به هم ضمیمه شده اند که ذهن ، زمانی را برای ذخیره ی آن ها نیاز دارد که در فیلم و تصویر متحرک ، این زمان به مخاطب داده نمی شود ، پس عملیات القاء به راحتی انجام می شود .تبلیغ فرهنگی شامل تبادل و تهاجم فرهنگی ، هر دو می شود و آن چه اکنون در ابعاد شناختی و عاطفی و رفتاری در جامعه ی ما حضور دارد ، به خوبی نشان می دهد که ایران ، اکنون در حال یک تبادل فرهنگی نیست بلکه درگیر یک نزاع فرهنگی است(49) .در تبلیغ فرهنگی ، مضمون و مفهومی منتقل می شود که در این تبلیغات ، هدف واقعی ، بینندگان آن هستند . در تبلیغات فرهنگی ، تبادل فرهنگی و خود باختگی و ناکار آمدی فرهنگ خودی و ... به بیننده منتقل می شود ؛ در حالی که هر کدام از این موارد در تهاجم فرهنگی هم موجود است و دشمن در پی القاء فرهنگ سکولار خود ، به مردم ناآگاه از این جریانات است ؛ یکی از این موارد ، بد حجابی یا شاید بی حجابی است که در اثر تبلیغات رسانه ای ( ماهواره یا حتی صدا و سیمای ایران ) ، موجب سست شدن دختران و زنان در اعتقادات و حجابشان می شود .

د) اینترنت
یکی دیگر از وسائلی که موجب بحرانی شدن وضعیت حجاب دختران ایرانی شده ، اینترنت است . هر روزه سایت ها و وبلاگ ها و تبلیغات گسترده ای در اینترنت پخش می شود که هر کدام دارای مضمونی است ، البته اگر از روی انصاف نظر بدهیم ، اکثر آن ها مخالف دین و ضد اخلاق است . برای مثال وقتی در سایتی با گزینه ای روبه رو می شویم که نوشته تصاویرلو رفته از فلان و فلان تصاویر فلان خانم وفیلم فلان مجلس و..... در هر یک از این ها یک اثری نهفته است و آن اثر ، چیزی جز عادی سازی بی بند و باری در جامعه ی اسلامی نیست که به مقتضای آن باید فاتحه ی دین و دیانت را خواند .حال فرض کنید که یک دختر جوان و محجبه ، نه برای وبگردی بلکه برای استفاده ی صحیح ، به سراغ اینترنت می رود و با مواردی مواجه می شود که هرکدام به طریقی ، تبلیغ بی بند و باری است یا حتی با تبلیغات داخل سایت ها که خیلی از آن ها تبلیغات جنسی وخلاف اخلاق است روبرو می شود ؛ آیا دراثر مرور زمان و استفاده ی بیشتر از این تکنولوژی ، کم کم پروژه ی عادی سازی اجرا نمی شود ؟ آیا این دختر با خود نمی گوید که اگر دین درست و خوب است پس این ها چیست ؟ آیا با خود نمی گوید که چرا اینترنت در کشور اسلامی ، باید این طور باشد ؟ و هزاران سؤال دیگر که برای هیچ کدام ، جوابی پیدا نمی کند و در ذهن این شخص می ماند و به مرور زمان تأثیرات منفی بر روی این شخص خواهد داشت .از اینترنت استفاده های بسیار زیادی می توان کرد ولی در حال حاضر آمار غیر رسمی نشان می دهد که بیشترین استفاده از اینترنت ، در مسائل ضد اخلاقی است . یکی از این موارد هرزنامه های اینترنتی است که سالانه میلیون ها وبلاگ برای آن ساخته می شود . بنابرگزارش فارس به نقل از اینفورمیشن ویک ، بررسی های مؤسسه سوفوس نشان می دهد که 13 درصد از کل هرزنامه های ارسالی در جهان ، از آمریکا ارسال می شوند و پس از این کشور ، هند با 3/7 درصد در رتبه ی دوم و برزیل با 8/6 درصد در رتبه ی سوم است و کشورهای کره جنوبی ، ویتنام ، آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، مجارستان ، رومانی ، روسیه و انگلیس در جایگاه های بعدی هستند . طبق تحقیق شرکت مک آفی ، سیستم های فیلترینگ هرزنامه ها در جهان ، هر سال موجب مصرف 3 میلیارد کیلو وات انرژی برق می شوند(50). این آمار نشان دهنده ی موارد ارسالی هرزنامه است ؛ حال در همین کشورها مشاهده می شود که آمار جرم و جنایت هم بسیار زیاد است برای مثال ، در کشوری مثل آمریکا که دارای رتبه اول ارسال هرزنامه است ، روزانه 18 درصد زنان آمریکایی مورد تجاوز قرار می گیرند که اغلب آن ها دختران زیر 17 سال هستند . یا این که 42 درصد از زنان آمریکایی در اماکن کاری و تحصیلی و کانون ها وخیابان ها مورد تجاوز قرار می گیرند(51).این موارد و آمارگویای این است کشوری که اینترنت آن پر از فحشاست ، فضای عمومی آن هم ، پراز فساد و فحشا و بی بند و باری است . حال سؤال این است که آیا در اینترنت ما هرزنامه وجود ندارد ؟ آیا با خواندن هرزنامه ها ، فضای جامعه مسموم نمی شود ؟ آیا دختری که این موارد را مطالعه می کند ، تحت تأثیر قرار نمی گیرد ؟ آیا می تواند به حجاب خود پایبند باشد ؟ البته سیستم فیلترینگ هم به وظیفه ی خودش عمل می کند ولی متأسفانه نمی تواند بر همه ی این نوشته ها سیطره داشته باشد ؛ اما نکته ی دیگراین جاست که باید به فکر چاره بود تا این که وضعیت بدتر از این نشود ؛ زیرا ، برای عبور از فیلترینگ ، راه های بسیار زیادی وجود دارد ؛ برای مثال ، فیلتر شکن های بسیار قوی ، هر روز روانه ی بازار می شوند که جواب گوی مشکلاتی از این قبیل هستند .بر اساس این نوشته ها باید این مطلب را گفت که استفاده های اینترنتی محدود به این موارد نمی شود ؛ بلکه صدها مورد و کار منفی دیگر و چندین کار مثبت هم می شود با آن انجام داد . در مسأله ی بد حجابی هم اینترنت تأثیر بسزایی دارد زیرا وقتی دختری در اینترنت کلمه دختر ایرانی را جستجو کند ، به تصاویر و فیلم های زنان بد حجاب وگاهی مستهجن برخورد می کند که با مشاهده ی هرکدام از این موارد یک علامت سئوال در ذهنش ایجاد می شود که چه اشکالی دارد من هم این طور باشم ؟ یا این که چرا این اشخاص با این وضعیت ، عکس هایش موجود است و حتی مردم به دیدن عکس های او می روند و ... که هرکدام تأثیر زیادی در سست کردن آن دختر در مقوله ی حجاب دارد . با این بررسی ها باید این طور نتیجه گرفت که سیستم فیلترینگ ایران باید فعال تراز قبل عمل کند و عکس ها و فیلم هایی که با این وضع بد و زننده در اینترنت موجود است حذف شود و این به معنای این نیست که دسترسی به آن ، امکان نداشته باشد ، بلکه به معنای حذف کامل آن از دنیای مجازی است تا این که موجب بحرانی تر شدن وضعیت حجاب از این طریق نباشد .
این نوشته ی مختصر ، در رابطه با عوامل فرهنگی بد حجابی در ایران بود .

پی‌نوشت‌ ها:
30. امام خمینی ( رحمه الله علیه ) ، صحیفه نور ، ج 9 ، ص 154
31.پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای (حفظه الله ) ، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و مدیران صدا و سیما 11/9/1383
www.khamenei.ir
32. همان
33.خبر گزاری جهان در تاریخ 2/3/1389
www.jahannews.com
34.پایگاه اطلاع رسانی رجا در تاریخ 20/7/1389 www.rajenews.com
35.پایگاه اطلاع رسانی رجا درتاریخ 23/3/1389
36.پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای (حفظه الله ) ، بیانات در دیدار با رئیس و مدیران سازمان صدا وسیما در تاریخ
37. امام خمینی ، صحیفه نور ، ج 6 ، ص 399
38.لطیفی پاکده ، لطفعلی ، احزاب و تشکیلات سیاسی در ایران ، ص 28
39.جمعی از نویسندگان ، بصیرت پرچمداران ، ص 433
40. امام خمینی ، صحیفه نور ، ج 6 ، ص 15
41.امام خمینی ، صحیفه نور ، ج6 ، ص345
42.پایگاه اطلاع رسانی رجا درتاریخ 21/2/1389
www.rajanews.com
43.نظر پور و لطیفی ، جریان شناسی ص140
44.پایگاه اطلاع رسانی رجا درتاریخ 17/3/1389www.rajanews.com
45.خبرگزاری بین المللی آزاد نگار در تاریخ 7/3/1390www.azadnhqar.com
46.جمعی از نویسندگان ، دانش اجتماعی ، ج 1 ص105
47.جمعی از نویسندگان ، مجله تربیت سال هشتم شماره هشت ص 5
48.خبرگزاری زنان ایرا ن ( وفا )
www.iwna.com
49.کاویانی ، محمد ، روان شناسی و تبلیغات ص36
50. پایگاه اطلاع رسانی رجا در تاریخ 14/2/89
www.rajanews.com
51.خبرگزاری زنان ایران (وفا) درتاریخ 29/6/1386
www.iwna.com

منبع: http://rasekhoon.net5/عوامل-بد-حجابی-در-ایران-(2)/